Oplatí sa používať originálne náplne v tlačiarňach?

Každý, kto si kúpil do svojej domácnosti alebo firmy tlačiareň vie, že jej obstarávacia cena je iba zlomkom celkových nákladov na jej prevádzku. Peniaze vynaložené na náplne, tonery a atramenty mnohonásobne prevyšujú cenu samotnej tlačiarne. Oplatí sa teda šetriť a používať lacné neoriginálne a opätovne plnené náplne, alebo drahšie originály?

Ľúto nám je k lacnej tlačiarni kupovať drahé náplne

Aktuálnu situáciu na trhu pozná takmer každý. S novým počítačom môžete neraz „zadarmo“ získať i tlačiareň. I keď je do istej miery započítaná v cene počítača, finta v jej dostupnosti sa skrýva v neúplnosti balenia. Ak obchodníci zredukujú základnú výbavu tlačiarne s čiernou a farebnou náplňou na polovicu (čiže ponechajú iba čiernu náplň), zisk z predaja druhej náplne, ktorej cena nie je zanedbateľná, vykryje hodnotu daru, mnohokrát i so ziskom. O tom, že„jedna a jedna sú dve“ svedčí i jednoduchá matematika. Skúste sa v triede najlacnejších tlačiarní porozhliadnuť po cenách a môže sa stať, že za cenu novej farebnej a čiernej náplne získate celú novú tlačiareň. Dostávate sa tak pred dilemu.

Oplatí sa mi vôbec kupovať náplne?

Alebo si jednoducho opäť zoberiem celú novú tlačiareň a tú pôvodnú vyhodím do odpadkového koša? Podobná situácia môže nastať i s lacnými farebnými laserovkami. I keď je ich cena na hranici 10 tisíc skutočne lákavá, po vytlačení 1500 výtlačkov jednoducho zistíte, že náplne sú fuč a potrebné je zakúpiť si nové. I keď samostatne zakúpené tonery vydržia 4500 výtlačkov, ich cena (za štyri farby CMYK) bude v konečnom dôsledku výrazne prevyšovať cenu novej tlačiarne. Sporivý používateľ sa tak dostáva na neľahkú cestu rozhodovania? Investovať „veľké peniaze“ do originálneho spotrebného materiálu, alebo siahnuť po lacnejších, i keď možno menej kvalitných alternatívach? Na túto otázku si musí odpovedať každý sám.

Čo vlastne od tlače chceme?

Každý má na tlač diametrálne odlišné požiadavky. Kým pre jedného to môže znamenať možnosť tlače konceptov jeho rozpísanej knihy pre ich komentáre a „ručné“ korektúry pred finálnym uzavretím diela v jeho digitálnej podobe, iní potrebujú tlačiarne pre tvorbu účtovných dokumentov, tlač fotografií či vyhotovovanie správ a analýz, ktoré budú uzavreté v archíve i desiatky rokov po ich použití. Znamená to, že niektoré z vyhotovených dokumentov poputujú takmer okamžite do smetného koša či skartovača, zatiaľ čo od iných očakávame profesionálnu kvalitu a životnosť tlače, ktorá zostane na papieri zachovaná ešte desiatky či stovky rokov.

V závislosti od toho, aký osud a úloha čaká výtlačok, sa môžeme rozhodovať i pri voľbe vlastného riešenia. Netreba však zabúdať, že súčasnosť je iba začiatok celého procesu. Púť a život dokumentu sa končí jeho zámerným zrušením.

Nie je atrament ako atrament, nie je toner ako toner

I keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že medzi originálnymi atramentovými náplňami a opätovne plnenými predsa nemôže byť rozdiel, pravý opak je pravdou. Atramentová tlač je súhrou fyziky tlače, ktorá je daná fyzikálnymi vlastnosťami atramentu opúšťajúceho trysky tlačiarne a chémie, ktorá začne vstupovať do hry v momente, kedy sa kvapôčka dotkne povrchu papiera. I tá najmenšia zmena vo vlastnostiach atramentu zásadne mení dosiahnutý výsledok. Neznamená to však, že by náhradné atramenty neboli použiteľné. Práve naopak. Aby však pracovali s maximálnou efektívnosťou, museli by sme pre každý z nich upraviť softvér tlačiarne tak, aby bol výsledok čo najlepší.

Mnohokrát sa stretávame s tým, že nesprávne naplnený zásobník atramentu jednoducho vytečie do tlačiarne s jej absolútnym zničením. Pri lacnej tlačiarni, ktorá je navyše mimo záruky, to nikoho nezarazí. Za tisícku či dve si možno vždy obstarať novú. Omnoho väčšie zdesenie môže nastať, ak po piatich či desiatich rokoch človek zistí, že kým fotografie vytlačené originálnou náplňou stále sviežo žiaria plné detailov, tie ktoré boli vytlačené náhradnými náplňami, začínajú blednúť a pomalým rozmazávaním strácajú detaily. Ak sa začnú vytrácať zo zemského povrchu zhmotnené spomienky, čosi naozaj nie je v poriadku.

Iba v laboratóriu je možné presvedčiť sa o tom, aký je rozdiel medzi atramentami drahých a lacných náplní. Kým renomovaní výrobcovia chránia návod pre výrobu komplikovaných atramentov ako recept na CocaColu, tí čo vstupujú na tento trh so zaujímavými cenami môžu použiť iba „zafarbenú vodu“

So zradou sa môžeme však stretnúť i pri laserových tlačiarňach. Ak nemá toner požadované vlastnosti, môže znečisťovaním dráhy papiera rázne skrátiť životnosť tlačiarne, či úplne poškodiť jej fixáciu. Človek sa tak musí zamyslieť nad tým najdôležitejším.

Čo chcem vlastne dosiahnuť?

Každý chce použitím náhrady získať osoh. Kto teda používa drahé tlačiarne, mal by používať taký spotrebný materiál, ktorý ich nepoškodí a neskráti ich životnosť. Tu teda hovorí všetko v prospech originálov. Ak vyžadujeme trvácnosť výtlačkov a ich brilantnú kvalitu, ktorá obstojí i pred okom profesionála, voľba je rovnaká. Platí to nielen pre dokumenty, ktoré môžu v podnikaní rozhodnúť, ale i pre fotografie z nášho každodenného života. Málokto by predsa chcel, aby jeho deti iba s ťažkosťami rozoznali na fotografiách, čo vlastne majú znázorňovať. CD nosič s fotografiami sa stratí a zničí jednoducho. Papierová fotografia však pretrvá. Tak ako dnes už iba s problémami prečítate dvadsať rokov staré výtlačky z ihličkových tlačiarní, tak môžu na čitateľnosti stratiť i vaše dokumenty vytlačené lacnými náplňami.

Naopak, ak je tlačiareň lacná, ba takpovediac „zrelá do šrotu“ a výtlačky nehrajú dôležitú úlohu s dlhodobou životnosťou, bolo by hriechom nesiahnuť po lacnej alternatíve. Hlavne vtedy, ak niet čo stratiť. Mnohokrát sa však javí byť optimom zlatá stredná cesta. Stará tlačiareň zo „sekáča“ s neoriginálnymi náplňami pre koncepty a pracovné výtlačky, a nová tlačiareň vybavená originálnym spotrebným materiálom pre výtlačky, na ktorých nám skutočne záleží. Pritom zostane i ovca celá, aj vlk sýty.

Podvody možno stretnúť všade

Keďže každý chce zarobiť, marketing vstupuje do každého biznisu – i do toho so spotrebným materiálom pre tlačiarne. Kto si náhodou zapol televízny prijímač v čase, keď ho sledujú prevažne dôchodcovia a nezamestnaní, ten mohol naraziť na ponuku v „telekráme“, ktorá predstavuje jedinečnú sadu na plnenie náplní ľubovoľných atramentových tlačiarní. Dozvieme sa z nej, aký je svet skvelý, pekný a jednoduchý. Nedozvieme sa však, ako je možné vyrobiť univerzálny atrament pre tlač, ktorý zvládne bez problémov prekonať vysoké horúčavy pri tlačovej technológii thermal inkjet, a rovnako efektívne zapadnúť i do tlačových hláv s piezzoelektrickým systémom. To je ako tankovať benzín do kosačky, motorky, lietadla a automobilu súčasne.

Inou zradou je oklamanie spotrebiteľa o celkovej výťažnosti obsahu náplne. Značkoví výrobcovia používajú rôzne meranie s rozdielnym pokrytím, kvalitou tlače a použitou metodológiou merania. Vzájomné prepočty jednoducho neexistujú. Pri troche snahy však možno porovnať počet dosiahnuteľných výtlačkov s originálnou náplňou a jej náhradou. O tretinu lacnejšia neoriginálna náplň tak môže vytlačiť iba polovicu výtlačkov v porovnaní s originálnou spotrebnou náplňou.

Iným druhom podvodu je, ak sú neoriginálne náplne s nápadne podobným dizajnom zabalené do rovnakej obalovej techniky ako originál s tým, že aj ich cena je podobná. Za „ťažké“ peniaze tak môžete dostať iba druhotriedny tovar.

Kde je teda riešenie nekonečného sporu?

Samozrejme iba v chladnej hlave a rozvahe. Netreba hodnotiť iba cenu náplne, ale aj náklady na servis, zmenu životnosti a podobne – tí, ktorí sa popálili na svojich laserových tlačiarňach v minulosti už vedia, o čom je reč. Naopak, domáci grafomani, výskumníci a tí čo vyhotovujú množstvo pracovných nátlačkov, ktoré putujú rovno do koša vedia, že použitím alternatív ušetrili nemálo peňazí. „Za ušami“ však majú tí, ktorí obe techniky kombinujú. Nie je iba čierna a biela. Existuje i fialová.

Na záver by bolo hriechom nepridať perličku, ktorá dnešný papierový životný štýl iba okorení. Nie je to tak dávno, čo sa analytici domnievali, že doba, kedy budú počítače na každom pracovnom stole, sa zaobíde bez papiera. Dospeli sme k ére pravého opaku. Čím viac počítačov máme, tým viac tlačíme. O ráznom nástupe digitálnych fotoaparátov ani nehovoriac.